Sambutan Tahun Baru

Tuesday, January 10, 2012

"Saya hanya sambut tahun Islam sahaja".

Mmm...pada saya, tahun ada dua jenis, lunar calendar dan solar calendar.

Tahun Hijri ialah lunar calendar. Ianya berdasarkan putaran bulan mengelilingi bumi. Manakala Tahun Masihi, yang bersempena tarikh kelahiran Nabi Isa Al-Masih atau Gregorian Calendar yang bersempena nama Pope Gregory XIII yang memperkenalkan kalendar ini pula berdasarkan hari yang diambil bumi mengelilingi matahari, yakni 365 ¼ hari dalam setahun. Kedua-dua kalendar ini mempunyai dua belas bulan.

Tahun Hijri mula disusun pada zaman Saidina Umar R.A. Beliau menerima surat yang isinya merujuk kepada bulan Syaaban. Beliau musykil Bulan Syaaban pada tahun yang mana? Justeru lahirlah Kalendar Hijrah.

Kewujudan kedua-dua kalendar ini turut mendapat pengiktirafan agamawan silam. Ibnu Kathir di dalam tafsirnya menyatakan tempoh tidur Ashabul Kahfi (Jejaka Gua) pada Surah Al-Kahfi: 25 ialah 300 tahun mengikut Solar Calendar (Syamsiyah) atau 309 tahun mengikut tahun Lunar Calendar (Qamariyah atau Hilaliyyah).

Mungkin yang Islam itu hanya pada cara sambutan. 

*By the way, saya tetap tak sambut tahun baru masihi, mungkin sebab 1 Januari 2009 bapa ex saya pulangkan cincin merisik, bak lagu Glenn - Januari. Hoho.


0 comments :

Hakcipta terpelihara - Noor. Powered by Blogger.