Aktiviti Masa Lapang

Friday, January 27, 2012

Duduk rumah sorang-sorang tak lah begitu membosankan jika ade aktiviti nak dibuat. Antara aktiviti yang boleh dilakukan ialah
NO 1

MEMASAK
Di atas adalah menu ringkas yang boleh dipraktikkan tatkala ingin makan tapi sedikit malas. 

No 1 : Nasi - 2 sudu minyak sapi, tumis bawang besar 1 labu, bawang putih 3 ketul, halia 4 cm, 1 kulit kayu manis, 2 biji buah pelaga, 1 bunga cengkih, 1 bunga lawang. Nak senang beli je perencah sup tulang adabi, semua kayu-kayan dan bunga-bungaan tu ade, termasuk bunjut sup yang tidak terpakai di dalam masakan ini. Lepas bawang dah kuning-kuning, masuk air kemudian garam. Kemudian tuang dalam periuk nasi yang ade beras basmati (kadar beras dan air yang dituang dalam tumisan tu, macam masak nasi biasa, kurang sket pon takpe). Kalau rajin, rendam dulu beras sebelum tu.

No 2: Kuah dalca - kacang dal tu kena rendam dulu dalam 30 minit - 1 jam (ala, rendam kacang, pastu mandi ke ape ke, tak sedar pun sejam berlalu). lepas tu rebus sampai lembut. dah lembut tu, amik garpu, tenyeh bagi hancur sket. Dalam periuk yang lain, tumis 1 labu bawang besar, 2-4 ketul bawang putih, 3-5cm halia, pastu kentang dh dipotong (bentuk tu ikut suka, nak buat love ke, dadu ke), 1 batang lobak merah. Lepas tumis sekejap, masukkan kacang dal yang dah jadi cecair dal pekat. tambah air. dekat2 nak masak tu, bubuh terung dan cili hijau (ikut suka nak buh banyak mana). Asam keping bubuh sekeping. Pastu buh garam. Setel.

3. Sayur bayam - tumis bawang besar, bawang putih (ikut suka banyak mana). Then bubuh cili sos. Dah agak2 bawang tu masak elok, bubuh bayam. buh air ikut suka then garam.

4. Ayam - ni paling senang (tapi kena ade oven, bekas yang boleh dipakai dalam oven dan aluminium foil). bubuh kentang, lobak merah (saiz terpulang, nak bentuk bintang ke, love ke) dan ayam dalam bekas. bubuh lada hitam dan garam sesuka hati dan secukup rasa yang diingini. Tutup ngan aluminium foil, masuk dalam oven, suhu 250celcius selama 40 minit. 

Hasilnya - voilaa! seperti gambar di atas. dalam 40 minit lebih kurang buleh masak cmni. (cuma kacang dal tu kena rendam awal la). 

Belajar memasak ni banyak kebaikannya. Di antaranya anda boleh makan nasi berlauk walaupun jam 12 tengah malam (dengan syarat bahan-bahan yang nak dimasak ada). Memasak juga amat menjimatkan. 2 ketul peha ayam (quarter of a chicken) hanya RM6.00 (RM3.00 seketul), berbanding RM7.00 seketul sekiranya setelah dimasak. Bayam baru RM1.50 - RM2.00. 

No 2
MENANAM BUNGA/ POKOK
Mula bergiat dalam aktiviti menanam bunga masa kerja di Sungai Petani dulu. Ini adalah sebahagian dari poko k-pokok yang ada kat rumah. Nak tanam banyak-banyak, nanti nak pindah susah plak nak angkut dari tingkat 11. Antara pokok yang ada ialah pokok aloevera (xnampak dalam gambar), pokok kemuning (kate pakcik pasar malam) pokok bunga kertas, pokok kari, pokok cili api dan anak pokok avocado (kelas ok). Sejuk mata memandang pokok-pokok ni sehat membesar.

1 comments :

dinashuz said...

ya Allah noor... untungnyaa bakal isteri ko nanti... pandai masak, tanam pokok... fuh fuh.. rajin sungguh!

Hakcipta terpelihara - Noor. Powered by Blogger.