Aplikasi Qarinah/Circumstancial Evidence

Monday, January 31, 2011

Teknik pembuktian yang sering kita tonton dalam cerita CSI. Tanggal 30 Januari 2011, aku telah dijemput ke kenduri kahwin anak Sarjan Aminah yang bertugas di Mahkamah. Dalam perjalanan ke rumah beliau, baru perasan yang kad kahwin tertinggal di pejabat. Teringat kata-kata seorang anggota yang aku sapa di tandas, katanya rumah sarjan terletak dibelakang Shell Sg Ramal. Dengan penuh keyakinan aku cari Shell Sg Ramal. Namun di sana, berbagai2sepanduk majlis kahwin (kata orang ade 4-5 kenduri di kawasan itu). Aku bingung. Namun aku teruskan perjalanan mencari rumah yang betul di kala hujan menyembah bumi, dan aku jumpa rumahnya. Petunjuk yang aku gunakan ialah dengan tengok kereta orang yang datang, ada sticker Polis atau Mahkamah. Aku jumpa satu kereta dengan sticker IPD Putrajaya dan satu kereta dengan sticker Mahkamah, menggunapakai the law of evidence yang aku belajar dahulu untuk mencari rumah kenduri kahwin.  ^_^

Yusuf pula berkata: “Dia lah yang menggoda diriku”. (Suaminya tercengang mendengarnya) dan seorang dari keluarga perempuan itu (yang ada bersama-sama) tampil memberi pendapatnya dengan berkata:” “Jika baju Yusuf koyak dari depan maka benarlah tuduhan perempuan itu, dan menjadilah Yusuf dari orang-orang yang dusta. Dan jika bajunya koyak dari belakang, maka dustalah perempuan itu, dan Yusuf adalah dari orang-orang yang benar”. (Surah Yusuf: 27-28)

1 comments :

puan tria yuzi said...

aplikasi evidence ko berjaya kali ini...tahniah
hahahahhahaha

Hakcipta terpelihara - Noor. Powered by Blogger.