Oratio...numero duae

Monday, November 22, 2010



Dari Saidina Jabir Ibn Abdullah Al-Ansari RA, beliau berkata: Adapun Rasulullah mengajar kami untuk mengerjakan istikharah dalam setiap perkara, sebagaimana Baginda mengajar kami surah daripada Al-Quran (menunjukkan kekerapannya). Baginda ada bersabda: Barangsiapa di antara kamu mempunyai sesuatu perancangan, dirikan dua rakaat (dari solat) dan bacakan:
Ya Allah! Aku mohon pilihan Mu menerusi pengetahuan Mu dan aku mohon kekuatan Mu menerusi kudrat Mu serta aku minta pada Mu sebahagian dari limpah kurnia Mu yang sangat besar. Sesungguhnya Engkau amat berkuasa sedangkan aku tidak berkuasa, Engkau amat mengetahui sedangkan aku tidak mengetahui dan sesungguhnya Engkau amat mengetahui segala yang ghaib. 

Ya Allah kiranya Engkau mengetahui bahawa perkara ini adalah baik bagiku dalam urusan agama ku juga dalam urusan penghidupan ku serta kesudahan pada urusan ku, kini dan akan datang, maka tetapkan lah ia bagi ku dan permudahkanlah ia untukku, serta berkatilah daku padanya. 

Dan kiranya Engkau mengetahui bahawa perkara ini  membawa kejahatan kepadaku dalam urusan agamaku, juga dalam urusan penghidupanku dan kesudahan urusanku, kini dan akan datang, maka elakkanlah ia dariku dan tetapkanlah kebaikan untukku sebagaimana sepatutnya, kemudian jadikanlah daku meredhainya

HADITH RIWAYAT BUKHARI DAN MUSLIM
اَمين,اَمين,اَمين

0 comments :

Hakcipta terpelihara - Noor. Powered by Blogger.