Satu malam di wad

Sunday, October 31, 2010

2 comments
27 oktober 2010, aku dijadualkan untuk dimasukkan ke wad bagi menjalani pembedahan tonsil pada 28 Oktober 2010. Dari Institut Latihan Kehakiman dan Perundangan (ILKAP) Bangi,sesudah abis kursus Faraid (wahh) aku pon masuk la ke wad.


Sesampai di wad, aku diberitahu yang aku tidak boleh keluar dah (alamak, lupa bawak laptop, mesti bosan). Selepas masuk ke wad dan memakai baju wad (mcm baju komunis bintang tiga), aku pun tidur dan terbaring kebosanan. Pakcik di sebelah (aku masuk wad kelas 1 dua katil) berasal dari Sungai Petani dan betapa kecilnya dunia bila dapat tahu anak beliau pernah buat praktikal di Mahkamah Majistret Sungai Petani dulu. Isteri pakcik itu pula dengan tidak segan silu bertanya kepada anaknya "Ini la yang NA kate garang tu ye." Tergamam aku.haha.

Petang 27hb, aku jumpa doktor pakar, dia pun buat pemeriksaan dan kata yang aku sihat dan bersedia untuk dibedah. Aku tanpa ada rase gemuruh tak sabar-sabar nak menjalani pembedahan itu. Aku disuruh berpuasa bermula jam 12.00 tgh malam.

Keesokan harinya, sesudah solat subuh, aku diberi baju bedah untuk dipakai (lebih cantek dari baju komunis, cuma kena ikat kat belakang.) Aku pon diusung ke bilik bedah dan pemeriksaan tekanan darah dan oksigen dibuat. Aku dibawa masuk ke dalam bilik bedah dan disuruh baring di atas meja bedah. Aku sesekali tidak berasa takut atau gugup. Doktor bius dah bersedia dan pemeriksaan ECG sahaja tinggal untuk aku lalui sebelum dibedah. Setelah titik-titik ECG diletakkan ke dada aku, tiba-tiba "Eh, rhythm jantung dia tak normal la." Selepas doktor-doktor tersebut bertukar-tukar perkataan, seorang dari mereka berkata "Pembedahan hari ini kita terpaksa tangguh. Jantung awak tak normal. Kita kena cek jantung awk dulu, kita takut awk dapat cardiac arrest time pembedahan"

Kecewa tak terhingga aku....Aku pun balik ke wad, jantung aku di cek sekali lagi dan rhythmnya masih tak normal. Aku pun pulang ke rumah. Malam itu mak, ayah dan adik aku bermalam di rumah. Kwn aku, abg ngah pun dtg melawat.

Keesokan harinya, aku pergi kerja seperti biasa. Namun suasana berbeza. Ramai orang kata semoga aku cepat sihat. "aku sihat je dan aku belum dibedah lagi!" jerit hati kecil aku. Haha. Nasib la. Elok juga kalau aku pergi awal, sebelum dosa yang ada menggunung.

Oratio...numero uno

Saturday, October 30, 2010

0 comments

(prayer in the state of extreme sadness)
The Prophet said this:
اللهم إني عبدك ابن عبدك ابن أمتك ناصيتي بيدك، ماض في حكمك، عدل في قضاءك أسألك بكل اسم هو لك سميت به نفسك أو أنزلته في كتابك، أو علمته أحدا من خلقك أو استأثرت به في علم الغيب عندك أن تجعل القرآن ربيع قلبي، و نور صدري و جلاء حزني و ذهاب همي

I am Your servant, son of Your servant, son of Your maidservant; my forelock is in Your hand, Your command over me is forever executed and Your decree over me is just. I beg You by every name belonging to You which You have named Yourself with, or revealed in Your Book, or You taught to any of Your creation, or You have preserved in the knowledge of the Unseen with You, that You make Quran the life of my heart and the light of my chest, and a departure for my sorrow and a release for my anxiety

(narrated by Imam Ahmad)

AMIN..AMIN..AMIN

Kuching City

Thursday, October 21, 2010

2 comments
I landed at Kuching on 10th October 2010. I checked in at my hotel, Lime Tree Hotel, a small and nice hotel. For those who needs simple place to rest, this hotel is value for money and a clean one. One feature which i like the most is that the hotel doesnt have carpet,instead it uses wooden floor. As Im allergic to dust, this serves me well.

Usually, when we entered the room, we can used any card to enable using electric. Unfortunate this for this hotel, the device only recognizes the hotel's card. So u cant leave the room with electricity on.

It has nice king size bed, LCD Tv, simple place to hang clothes and toilet with shower (no bathtub). Free wifi is available, just ask the password from the counter, though it is not stable all the time.

Then I walked to waterfront, the must go place in Kuching. Hence my journey for jalan-jalan cari makan begun. I crossed the river using the local water taxi (sampan) with 50cent fee one way (but if u give 1 ringgit, they will return no change). Across the river is place called Barok, where people mostly go to buy Kek Lapis Dayang ape tah.

As i reached there, i went to one kedai which looked so traditional. However since it did not serve local delicacies, (and i am shy to ask) i just had a cup of iced coffee and leave.









As i reach the nearby medan selera, azan resounded in the air, I joined local people for jamaah Maghrib prayer and we finished at 6.45PM! (still remember the words of Ustaz Pahmi who reminded us to first find place to pray whenever reach a new place) Yet, to early for a semenanjung lad like me.




Mee Kolok and Tea C
Then I proceeded to my main agenda- FOOD~! For that nite, i had Mee Kolok (which a bit masin) and tea "c".







From the crowd, I form a conclusion that this place is a nice place to eat. Hehe






 

Patience

Tuesday, October 5, 2010

0 comments
فَصَبْرٌ جَمِيْلٌ‌ؕ وَاللّٰهُ الْمُسْتَعَانُ عَلٰى مَا تَصِفُوْنَ‏
"...in patience do I possess my soul and in Allah do I seek help to bear with composure what you have just described"
(Yusuf : 18)

Dalam kehidupan seharian, dalam melakukan pekerjaan, dalam pergaulan, tika ada yang tak kena dan mengganggu jiwa, bila timbul rasa tak selesa dan janggal bila bersua, yang pertama perlu dibuat ialah sabar.

Bila perlu sabar? Sabda Rasulullah SAW, diriwayatkan oleh Imam Bukhari, dari Anas Bin Malik RA: "Sabar itu ialah saat mula-mula ditimpa malapetaka."

Sesungguhnya Allah sentiasa bersama orang-orang yang sabar. Fakta yang sedia maklum bagi semua. Senang dilafaz tapi sukar untuk dikerjakan.


Membiarkan seseorang terseksa dengan perilaku kita bakal menuntut insan tersebut untuk bersabar. Secara tidak langsung perbuatan begitu boleh dikatakan penindasan, menghukum bila memiliki tangan di atas (upper hand). Semoga insan itu mampu bersabar, semoga Allah sentiasa bersamanya dan semoga beliau dikurnia Allah kekuatan laksana Nabi Allah Saidina Yaakub A.S, tatkala diberitakan bahawa anakandanya Nabi Allah Saidina Yusuf A.S telah mati di makan serigala, seperti yang dirakam Allah di dalam Kalamnya yang termaktub di atas. Semoga sabarnya tidak bersempadan, tidak ada di baliknya dendam dan tidak sesekali lupa dia statusnya selaku hamba, yang pasti akan diuji selagi nafas akhirnya belum tiba.
Hakcipta terpelihara - Noor. Powered by Blogger.